هر خودرویی حامل یک رادیاتور میباشد . که البته در برخی ماشین سنگین ها تعداد رادیاتورهای تعبیه شده بیشتر میشود . اما کلیه خودروهای سواری و وانت بار حد اقل یک رادیاتور دارند که این رادیاتور خودرو لازمه کار هر اتومبیلی میباشد .

رادیاتور ماشین , سیستمی بسیار مهم و اساسی در خودرو است. که اگر وجود نداشته باشد , شک نکنید. بعد از حدود 5 کیلومتر رانندگی , خودروی شما از قسمت موتور آتش گرفته. و از طریق لوله پمپ بنزین به باک رسیده و خودروی شما منفجر خواهد شد.

موتور خودروی شما در مدت زمانی که روشن است، در سرعت های بالا، گرمای زیادی تولید می کند که این گرما می تواند به تمامی قطعات ماشین آسیب وارد کند، زیرا دمای ناشی از احتراق سوخت و هوا بسیار بالاست. از این رو، خودرو به یک سیستم خنک کننده نیاز دارد تا دمای موتور را کاهش دهد. سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور، گرمای موتور را کاهش داده و عملکرد خودرو را بهبود می بخشد. زیرا این افزایش دما موجب ذوب شدن سیلندر، واشر سرسیلندر و پیستون خواهد شد.

رادیاتور خودرو شما یک وسیله خنک کننده اساسی است که مایع خنک کننده را به دور موتور خودرو شما به گردش در می آورد . اگر رادیاتور بیش از حد گرم شود و ماشین شما در بزرگراه شلوغ یا در یک سفر خانوادگی خراب شود ، خطرات خود را پشت سر هم بروز میدهد . این سیستم کنترل دمای ماشین که آب را هدایت میکند باید مدام توسط راننده مورد بازدید و سرویس های دوره ای قرار گیرد .

لیست قطعات رادیاتور خودرو
اجزای دستگاه خنک کننده ماشین یا همان قطعات رادیاتور خودرو عبارتند از:

مخزن رادیاتور
پروانه
ترموستات
شیلنگ فوقانی
شیلنگ تحتانی
واترپمپ (پمپ آب)
تسمه
بدنه سیلندر
سرسیلندر
درب رادیاتور
مخزن رادیاتور

معمولاً از جنس مس یا برنج آلومینیوم ساخته می شود. و وظیفه انتقال حرارت موجود در آب را بر عهده دارد که باید سطح آب آن همیشه کنترل شود

موتور خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟موتور خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

پروانه رادیاتور

کار پروانه مکش هوا از شبکه های رادیاتور و خنک نمودن آب رادیاتور خودرو است که انرژی و قدرت خود را از موتور به وسیله تسمه و در بعضی از خودروها از الکتروموتور دریافت می نماید.

پروانه رادیاتور در قسمت جلوی موتور و در پشت رادیاتور قرار دارد و به وسیله تسمه پروانه کار می کند و هوا را با شدت از لایه لوله های رادیاتور به طرف موتور می کشد و آب داخل رادیاتور را که در داخل لوله ها از بالا به سمت پایین در حرکت است خنک می کند.

پروانه را در یک قاب قرار داده و اطراف آن را احاطه کردند تا از هدر رفتن هوای خنک جلوگیری شود. جنس پروانه رادیاتور از فلز یا پلاستیک ساخته می شود.

هر چه تعداد پره های پروانه بیشتر باشد جریان هوا شدیدتر خواهد بود و به خصوص در فصل تابستان، پروانه با تعداد پره های بیشتر کاربردی تر خواهد بود.

و اما عیب پروانه فلزی در این است که اغلب پره های آن تغییر شکل داده و زودتر خراب می شود.

اما پروانه های پلاستیکی عیب شان در این است که به علت خشک شدن با کمترین ضربه می شکند.

پس باید هر از چند گاهی آنها را بازدید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.

استارت خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟استارت خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ترموستات

کار ترموستات ثابت نگه داشتن دمای آب موتور می باشد و در مسیر راه آب برگشتی از موتور به رادیاتور اتومبیل قرار گرفته است.

برای جلوگیری از ساییدگی در موتور وقتی که موتور در حالت سرد کار کردن است عملکرد ترموستات و پروانه، اتوماتیک می باشد.

واتر پمپ

حرکت واترپمپ از طریق موتور و تسمه پروانه تامین می گردد. واتر پمپ یا همان پمپ آب، وسیله ای است که گردش آب موجود در رادیاتور اتومبیل را سریع تر و راحت تر می کند.

بدین صورت که چون همیشه آب خنک در پایین رادیاتور و آب گرم در بالای آن وجود دارد، برای رساندن آب جهت خنک کردن قطعات موتور از شیلنگ پایین رادیاتور، آب به وسیله مکش واترپمپ، وارد کانال های بدنه سیلندرهای موتور خودرو شده و پس از عبور از اطراف سیلندرها و خنک کردن آنها، از طریق کانال های سیلندر به گرمترین نقطه موتور که سر سیلندرها است می رسد.

و پس از عبور کردن از اطراف سوپاپ ها و شمع ها و خنک کردن آن ها، باز از طریق ترموستات و لوله های بالا جهت سرد و خنک شدن دوباره، وارد رادیاتور اتومبیل می شود.

تسمه پروانه

یک نوع واسطه حرکتی بین فولی میل لنگ و فولی واتر پمپ و فولی دینام است و این حرکت را به هر کدام از آن ها انتقال می دهد و سبب به گردش درآوردن واتر پمپ و دینام می شود.

منبع انبساط

ظرفی است از جنس پلاستیک که در کنار رادیاتور اتومبیل نصب می شود و حدوداً گنجایش آب آن به ۲ لیتر می رسد.

موقع گرم شدن و جوش آوردن بیش از حد موتور آب اضافی رادیاتور اتومبیل با باز شدن سوپاپ فشار در رادیاتور به وسیله شیلنگ سرریز شده و وارد منبع انبساط می شود و از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.

پلوس خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟پلوس خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

درب رادیاتور

متشکل از یک واشر لاستیکی و یک سوپاپ است که از خروج بخار آب تا یک فشار معین جلوگیری می کند.

پس بدیهی است که درب رادیاتور خودرو باید همیشه محکم بسته باشد.

اگر درب کاملا بسته نشده باشد بخار آب کم کم و به تدریج از آن خارج شده و آب رادیاتور خود به خود کم خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید