اکثر آنها برای استفاده در خودروها و ساختمان ها طراحی و ساخته می شوند. و وظیفه آنها معمولاً انتقال دمای آب است. و یکی از کاربردهای آنها در خودروها خنک کردن آب برگشتی به موتور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

رادیاتور وسیله ای فلزی یا نیمه فلزی است. که بسته به کاربرد و مواد آن می تواند متفاوت باشد.

در واقع یک مبدل حرارتی است که در سیستم های گرمایش و سرمایش برای انتقال انرژی گرمایی از یک رسانه به رسانه دیگر استفاده می شود.

رادیاتور همیشه منبع گرمایی بوده که هم برای سرمایش و هم برای گرمایش استفاده می شود. در عمل پنل هستند و ساختار آنها به گونه ای است که مایع در لوله های آنها به گردش در می آید و باعث گرم یا سرد شدن محیط می شود. اما این دستگاه ها معمولا برای مصارف خانگی و همچنین انتقال گرما از آب گرم به دیگ و گرمایش ساختمان استفاده می شوند.

مخزن آب خودرو رادیاتور خودرو است

که وظیفه خنک سازی موتور خودرو و سایر تجهیزات را بر عهده دارد. در واقع می توان رادیاتور را به عنوان مخزن آب خودرو در نظر گرفت. که با انتقال سریع گرما از آب به هوا کمک می کند. دمای خودرو از حد مشخص شده بیشتر نشود. از آنجایی که موتور خودرو بر اساس سیستم احتراق داخلی سوخت است، تولید گرما اجتناب ناپذیر است.

این گرمای تولید شده اگر از حد معینی فراتر رود باعث خرابی موتور می شود. از طرفی کمبود گرما برای موتور خودرو نیز مضر است.
بهترین دما برای موتور 8 تا 82 درجه سانتیگراد است و این رادیاتور است که به موتور کمک می کند در آن دما بماند.

برای حفظ سلامت خودرو بهتر است بدانید:

که اگر دمای موتور خودروی شما بالاتر از حد مطلوب باشد. دور از انتظار نیست که قطعات موتور تغییر شکل داده یا تغییر شکل دهند. در این صورت چیزی که به آن گیر افتادن می گویند رخ می دهد. خودسوزی موتور و همچنین ذوب شدن قطعات حساس مانند شمع ها و سوپاپ ها از دیگر آسیب های احتمالی است. این مشکلات احتمالی نشان دهنده اهمیت زیاد رادیاتور و مخزن آب خودرو است. چرا باید لوازم یدکی ام وی ام تهران را از مغازه ای در قلب بازار خرید که سایت فروش آنلاین هم دارد؟ سری به سایت دیجی کار شاپ بزنید و خودتان با پایین ترین قیمت مشاهده و خرید کنید.

البته باید توجه داشت که اگر موتور خودرو سرد و دمای پایینی داشته باشد، اجزای آن کار خود را به درستی انجام نمی دهند و عملکرد موتور کاهش می یابد. بنابراین رادیاتور و سیستم خنک کننده خودرو نه تنها از گرم شدن بیش از حد خودرو جلوگیری می کند که باعث می شود خودرو به دمای بالا مناسب و بهینه برسد.

قبلا ذکر شد برای اینکه موتور خودرو بهترین عملکرد خود را نشان دهد باید دمای آن بهینه و مناسب باشد. از آنجایی که موتور خودرو به طور مداوم کار می کند و عملیات احتراق مداوم است، دمای موتور باید به نوعی کاهش یابد. اینجاست که اهمیت رادیاتور مشخص می شود در واقع رادیاتور به خنک شدن آب اطراف موتور خودرو کمک می کند که دمای آن را کاهش می دهد.

رادیاتور به عنوان مخزن آب خودرو، سیال را با کمک پمپ آب یا پمپ آب به دور موتور خودرو حرکت می دهد تا گرمای زیاد موتور را جذب کند. در واقع این آب در اطراف سیلندرها به عنوان داغترین نقاط موتور گردش می کند. تا گرمای تولید شده توسط موتور را دریافت کند. و باعث خنک شدن آنها شود. مایع داخل رادیاتور خودرو از این قسمت شروع به حرکت کرده.  پس از خنک شدن موتور مجددا وارد رادیاتور شده. و گرمای دریافتی را به هوا منتقل می کند. این چرخه ادامه دارد.

نکته کلیدی رادیاتورهای خودرو این است که…

مراقب آبی که وارد آنها می شود باشید. آب داخل رادیاتور مایعی است که گرما را به سرعت منتقل می کند و گرمای داخل موتور را به خوبی و به راحت ترین شکل ممکن جذب می کند. ناخالصی ها و املاح موجود در این آب باعث خوردگی مسیرهای گردش آن و از کار افتادن موتور می شود.

در واقع املاح و ناخالصی های آب معمولی پس از گرم شدن در داخل دیواره ها و کف رادیاتور ته نشین می شود که باعث ایجاد لجن رادیاتور می شود. به همین دلیل آب داخل رادیاتور موتور خودرو باید عاری از املاح و آب مقطر باشد. البته علاوه بر آب مقطر از محلول دیگری به نام ضد یخ ضد جوش نیز استفاده می شود. ترکیب این محصول با آب مقطر کمک می کند موتور خودرو در زمستان یخ نزند و در تابستان نجوشد. همچنین اطلاعات بیشتری در مورد لوازم یدکی ام وی ام را می توانید در سایت ببینید.

علاوه بر ترکیب آب مقطر با محلول ضد یخ ضد جوش، می توان از محصول دیگری به نام آب رادیاتور نیز استفاده کرد. این مایع سبز رنگ که ضد یخ، ضد جوش، ضد زنگ و ضد خوردگی است، عموماً نیازی به مخلوط کردن با آب ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید