کامیون وسیله ای جهت حمل و نقل انواع کالا است. اجزای اصلی کامیون شامل شاسی، موتور، گیربکس و دیفرانسیل است.

قطعات ماشین سنگین

تاخو گراف (Tachograph)

تاخو گراف وسیله ایی ضروری برای حمل و نقل جاده ای است. یک سیستم ثبت اطلاعات است که اطلاعات ضروری را بروی صفحه ای مقوا شکل ثبت میکند. این اطلاعات شامل سرعت خودرو، زمان حرکت از مبدا و مدت زمان حرکت در یک مسیر خاص است. نوعی از تاخو گراف ها از سرعت سنج، ثبت کننده اطلاعات و صفحه ثبت اطلاعات تشکیل شده است. این نوع از تاخو گراف ها در دو مدل عرضه میشوند:

مدل هایی که به صورت مجزا استفاده میشوند
مدل هایی که به طور مستقیم در زیر سرعت سنج خودرو قرار دارد. و هر دو راننده به صورت مجزا میتوانند از این تاخوگراف استفاده کنند.
بروی دستگاه تاخو گراف دکمه های متعددی وجود دارد که از آن برای بیرون آوردن صفحه ی مقوای استفاده میشود. برای استفاده از این دکمه خودرو حتما باید در حالت ایست باشد. علاوه بر این دکمه دو دکمه دیگر وجود دارد که مخصوص راننده اولی و راننده دومی است. با استفاده از این دکمه ها میتوان یکی از چهارحالت رانندگی، استراحت، خواب و کار را انتخاب کرد. دو دکمه دیگر با علامن منفی و مثبت جهت تنظیم ساعت و تاریخ وجود دارد. دستگاه های تاخو گراف در دونوع آنالوگ و دیجیتال قابل تولید می باشند.

علائم خرابی کلاچ

توربو شارژر

توربو شارژر قطعه مکانیکی در خودرو های سبک و سنگین است. این قطعه قادر است هوای بیشتر را به محفظه سیلندر وارد کند در نتیجه باعث تولید اکسیژن بیشتر میشود که این کار باعث افزایش عملکرد موتور میشود.

سیستم توربو شارژر در دهه 1900 توسط مهندس سوئیسی به نام آلفرد بوچی اختراع شد.

عملکرد توربو شارژ

توروبوشارژر نوعی توربین است که وظیفه اصلی آن فشرده کردن هوا و انتقال آن به محفظه احتراق است. سوپر شارژر و توربو شارژر از لحاظ نوع عملکرد شبیه یگدیگر هستند و تنها تفاوت آن ها به میزان نیرویی است که تولید میکنند. سوپر شارژرها برای تامین نیروی خود به طور مستقیم از میل لنگ استفاده میکنند در حالی که توربو شارژرها از گازهای خروجی استفاده میکنند. از مزایا مهم سوپر شارژر این است به دلیل متصل شدن مستقیم آن به میل لنگ در عملکرد آن تاخیری ایجاد نمیشود و از ابتدا راننده شروع به گاز دادن میکند و عملکرد سوپر شارژر آغاز میشود.

اینترکولر

اینترکولر و رادیاتور عملکرد مشابهی دارد ولی نوع کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت است. وظیفه اینترکولر افزایش عملکرد موتور با خنک کردن هوای ورودی است. در حالی که وظیفه رادیاتور خنک کردن خود موتور است. اینترکولر ها در موتورهایی که مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر هستند نصب میشوند. هنگامی که توربوشارژر هوا را فشرده میکند در اثر افزایش فشار دما آن بالا میرود. این افزایش دما باعث انبساط و کاهش مقدار اکسیژن و نیز باعث گرم شدن هوا میشود برای جلوگیری از این امر از دستگاه اینترکولر که در جلوی رادیاتور نصب میشود استفاده میکنند.

در اصل هدف از نصب اینترکولرها کاهش یا حذف دمای هوای متراکم شده است که از توربو شارژر یا سوپرشارژر وارد میشود.

انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل

کروز کنترل

یکی از مهمترین قطعات بکار رفته در خودروهای سنگین که مسئولیت کنترل سرعت خودرو را برعهده دارد و به عنوان یک سیستم مهار کننده سرعت به شمار میرود. در واقع این سیستم با هدف کنترل سرعت خودرو به صورت اتوماتیک طراحی شده است.

قطعات مهم ترمز بادی

سیستم ردیاب GPS

این سیستم همانطور که از نام آن مشخص است جهت ردیابی خودرو استفاده میشود رانندگانی که بروی ماشین خود GPS سیستم موقعیت یاب جهانی متصل میکنند توسط اپلیکیشن خود این سیستم به راحتی میتوانند از موقعیتفعلی ماشین خود در هر زمان مطلع شوند.

سیستم کنترل کشش (TCS)

اصلی ترین سیستم امنیتی در خودرو سیستم کنترل کشش است که نبود این سیستم باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر اعم از هرز شدگی چرخ ها میشود. سیستم کنترل کشش در مواقعی که جاده از برف و یخ زدگی لغزنده است بهترین گزینه برای جلوگیری از لغزش ماشین است.

سیستم ترمز الکترونیکی (EBS)

EBS یک سیستم ترمز دیسکی ضد قفل با کنترل الکترونیک است که به دلیل ارسال سیگنال الکترونیکی ، دارای ترمز زیاد همراه با اعلام خطر فوری است. EBS ایمنی تردد را هم برای کامیون های دارای اتاق ثابت و هم برای کامیون های دارای تریلر یا نیم تریلر افزایش می دهد. ترمزهای چرخ ها و ترمزهای کمکی با هم عمل می کنند و ایمنی و کارآمدی ترمز را افزایش می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید